eerste (anderhalve) week - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van Michael Zoontjens - WaarBenJij.nu eerste (anderhalve) week - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van Michael Zoontjens - WaarBenJij.nu

eerste (anderhalve) week

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Michael

27 April 2012 | Verenigde Staten, Mesa

Hallo!

Het is alweer anderhalve week, bijna twee, geleden dat ik naar de USA vertrok! Er zijn ontzettend veel indrukken te verwerken geweest, en ik heb ook mijn eerste vluchtjes gemaakt. Hierover zal ik nu wat vertellen, en later zal ik ook wat foto's toevoegen.

Op maandag 16 april verzamelden wij met ons achten op schiphol: deel A van klas 11-3. Ook een aantal van onze klasgenoten uit deel B was aanwezig, evenals onze ouders, zussen, of aanhang. Met Delta vlogen wij naar Minneapolis (in een A330-300) en daarna naar Phoenix (B757). De reis duurde totaal zo'n 14,5 uur. eenmaal op luchthaven Phoenix stond er een mannetje van school (CAE Global Academy Phoenix) klaar met een bordje, maar wat eigenlijk meer opviel was dat klas 11-2, die al in zijn geheel hier in training is, ons kwam ophalen. Dus de koffers gingen bij het mannetje in zijn bus, en wij gingen bij de jongens van 11-2 in de auto's en werden naar ons appartement gereden.

In het appartement kregen wij 10 minuutjes om onze koffers neer te zetten en even op te frissen, en daarna nam klas 11-2 ons mee uit eten, naar 'the cheesecake factory'. Grappig, dat restaurant ken ik van een serie die ik wel eens kijk!
Die nacht sliep ik persoonlijk prima, maar werd wel 's nachts om 5 uur een keertje wakker. Dit schijnt jetlag te zijn.

's Ochtends werden we meteen om 8 uur op school verwacht. De hele week zouden we van 's ochtends 8 tot 's middags allerlei briefings krijgen (oftewel: uitleg over gang van zaken) over allerlei dingen zoals wonen, leven, maar natuurlijk ook vooral vliegen in de USA. Een busje kwam ons ophalen bij de appartementen. In de namiddag en 's avonds moesten we ook nog veel regelen, denk maar aan de eerste boodschappen, een auto om hier rond te komen (er zijn bijna geen fietsers, afstanden zijn groot, en het was er toen al zo'n 35 graden), internet in het appartement, Amerikaanse mobieltjes, 'vliegtassen' om al onze boeken in te dragen, en nog wat zaken. Erg druk dus.

De appartementen zijn trouwens erg mooi: het is een 'gated community' wat wil zeggen dat het een afgesloten terrein is, met zo'n 200 appartementen. Ons complex heet "the Springs". Het heeft wel wat weg van centerparcs haha! Er zitten hier 2 zwembaden op het terrein, en er wonen veel vlieg- studenten van de KLS en de NLS (vliegschool uit Maastricht), maar ook Koreanen, vietnamezen, Chinezen, Duitsers en nog een handvol studenten van andere nationaliteiten.
Wij zitten met vier jongens in een appartement, twee op een kamer. Wel heeft elke kamer een apparte badkamer/WC. Goed geregeld dus!

Ook op school moest nog behoorlijk wat papierwerk worden geregeld, maar alles is gelukt, en afgelopen zondag mocht ik mijn eerste 'beurtje' vliegen. Ja, deze school gaat elke dag van de week door. Mijn instructeur heeft "weekend" op vrijdagen en zaterdagen (andere instructeurs weer op hele andere dagen) en dus moeten klasgenoot Simon en ik vliegen van zondag t/m donderdag.

Simon en ik vliegen met meneer Cadman, welke drie jaar jonger is dan ikzelf, maar hij kan echt heel goed vliegen. Het is alleen jammer dat hij er een echte harde 'Amerikaanse' manier van instructie op na houdt, dat wil zeggen dat hij tijdens de vlucht alleen maar zit te schreeuwen en vloeken dat je alles verkeerd doet, en zijn feedback na de vlucht alleen maar negatief is. Dit past niet heel goed bij mijn karakter, en ik had de eerste twee vluchtjes dan ook echt geen plezier in het vliegen. Toen heb ik gelukkig via skype een goeie peptalk gehad van Rens en Kaspar, en ik heb na de vlucht gevraagd of hij misschien ook eens positieve feedback kon geven. En, tijdens de derde vlucht heb ik het gevloek en getier enorm weten te relativeren, en ik heb zelfs een heel klein beetje kunnen genieten van het vliegen. Naderhand deed hij gelukkig zijn best om ook te vertellen wat juist WEL goed ging. Maar natuurlijk, in zijn ogen kunnen wij nog 'niks' omdat het pas onze eerste vluchtjes zijn!
Als je nu denkt dat het hier verder vakantie is: mooi niet. we doen 1 vlucht per dag, vijf dagen per week, en na de 11e vlucht worden dat waarschijnlijk zes dagen per week. Als je 's ochtends om 05:15 briefing moet geven (weer, bijzonderheden) aan je instructeur, moet je er nog eens 2 uur vantevoren zijn om dat voor te bereiden. Na je vlucht zegt de instructeur dan wat je moet bestuderen, of plannen voor de volgende dag/dagen.

Waarom wordt er zo vroeg gevlogen? Dat komt omdat het hier steeds warmer wordt, met de zomer op komst. En met hoge temperaturen komt turbulentie! We hebben al 41 graden gehad, nu is het weer ietsje minder.

Verder blijft alles toch wel wennen, zelfs na anderhalve week is het eten toch wel een groot punt. Boodschappen zijn duur, fast food en cola zijn goedkoop. Het is letterlijk goedkoper (en sneller) om uit eten te gaan. Toch moet je op blijven letten dat je af en toe wat vezels binnen krijgt, en groenten. En dan nog drinken: je MOET blijven drinken met dit droge weer, vooral omdat de vochtigheid maar 20% is of zo. Zonder vol flesje water mag je niet naar buiten. Het kraanwater zit hier vol met chloor, en wordt afgeraden te drinken door school Daarom hebben wij zo'n waterkoeler gekocht, en kunnen hier op de springs onze 5 gallon (19 liter) waterfles vullen voor $1.25. Dit gaat dan weer in de flesjes.

Wij (mijn kamergenoot Kars en ik) hebben inmiddels een Cadillac gekocht: een donker-rode Sedan Deville uit 1994, met een 4,9 liter V8 motor. Hij doet zo'n 7 km per liter. Maarja, benzine kost hier ongeveer 75 eurocent de liter. Het was nog wel even spannend, want we hadden 'm gevonden op craigslist, een soort USA-marktplaats. We zijn met een geleende auto (ook een rooie Cadillac, haha!) naar South Phoenix gereden om 'm te bekijken en te kopen. Dit bleek, eenmaal daar aangekomen, een enorme ghetto te zijn, tussen industrieterreinen, met alleen maar ehm... andere etnisch afkomstigen om ons heen, en we waren niet helemaal op ons gemak. Achteraf hoorden we ook van veel mensen dat het niet slim was om daar als blanke heen te gaan in ons eentje, maar ach: Het viel allemaal reuze mee, en voor $2400 is het nu wel onze auto! Mooi detail: we hebben 'm van een Irakees gekocht... Inmiddels hebben we er zelf een radio in gebouwd, en nu moet alleen de airconditioning nog even nagekeken worden...
Onze huisgenoten Hendrik en Simon (en met Simon vlieg ik dus samen) hebben een Jeep Cherokee, waar we vorige week al een keer mee zijn gaan off-roaden in de woestijn.

Nou, volgens mij heb ik in grote lijnen wel zo'n beetje verteld wat er te vertellen valt, om het maar "kort"te houden. Enorm veel indrukken, nog steeds elke dag. Vooral met vliegen.

Voor nu hou ik het hierbij, over een week of twee zal ik weer eens een 'update' geven!

hieronder staan vast wat foto's, helaas wel door elkaar geraakt...

Groetjes uit Arizona, Michael.

  • 27 April 2012 - 23:06

    Jos & Myriam De Veer:

    Hallo Michael
    Wat een vehaal zeg,en ja alle begin is moeilijk maar jij komt er wel.
    We vinden het leuk om je verhalen te lezen.
    En geniet maar van de 35 gr want hier is het niets andrs als regen.
    gr uit het koude kikkerlandje

  • 28 April 2012 - 05:24

    Kaspar:

    Goed bezig man! Ga zo door en niet vergeten te genieten he;)

  • 28 April 2012 - 06:05

    Aad Van Der Waal:

    Het is al met al weer een hele ervaring die je hebt opgedaan. Ik denk dat ik het ook moeilijk zou vinden als iemand constant zit te vloeken, fitten en geen positief woord er uit kan brengen. Maar als je dat dan toch om kunt zetten naar iets positiefs is dat een stap in de goede richting. Dat is iets wat je in de werkelijkheid ook tegen gaat komen en waar je mee om moet leren gaan.. Wat het weer in Phoenix betreft, wacht nog maar even tot in juli/augustus dan wordt het helemaal leuk. Als er dan zo'n heerlijk woestijn wind staat weet je 's-avonds niet hoe snel je weer binnen wilt zijn. Je hebt dan het gevoel dat je een kip in de keueken van een filiaal van Kentucky Fried Chicken bent. Is het ook de bedoeling dat de heren in deze periode een keer met zijn allen naar Las Vegas en de Grand Canyon gaan? Ik ben benieuwd.
    Groetjes,
    Aad

  • 28 April 2012 - 06:17

    Frans En Ria:

    Ha die Michael,fijn om weer iets [nou ja iets] van jou te horen,wel heftig allemaal en een strak regime!,Bedankt voor de mail,en nog veel succes,groeten Frans en Ria,CIAO!!!!

  • 28 April 2012 - 11:06

    Oma:

    het was weer een heel verhaal en mooie fotos gisteravond was ook leuk je te zien en praten michael tot volgende keer groetjes oma

  • 28 April 2012 - 11:39

    Matthieu:

    Dat is ff andere koek ja! Veel succes! En wat Hots eerder al noemde: vergeet ook vooral niet te genieten;).

  • 28 April 2012 - 14:06

    Yvonne:

    Hee broertje,
    fijn om een verhaal van je te lezen. Dan krijgen wij hier thuis toch een beter beeld hoe jij de komende tijd door gaat brengen. Leuke foto's! Je appartement ziet er echt super uit, net als het zwembad. Verder zag ik inderdaad wel heel veel pizza's op de foto's!
    Groetjes van je zusje.

  • 28 April 2012 - 17:41

    Boeruh(in):

    Komt wel goed schatje! ;) Dapper dat je zo eerlijk bent geweest tegen je instructeur! Misschien moet je, je boeruh kentekenplaat meenemen bij het vliegen, al denk ik niet dat meneer Cadman daar de humor van inziet, maar je weet maar nooit :P Blijf doen wat bij je karakter past: Veel genieten van vliegen hoort daar ook bij! En voor alle feedback die je daar nog krijgt; benut je sterke kanten, en leer van je minder sterke kanten, door daar extra hard aan te werken, en het volgende keer met trots te showen wanneer het wel lukt! Ik geloof in je! :) xxx PS: Je appartement ziet er goed uit, beter dan je kamer in Eelde! :)

  • 28 April 2012 - 17:47

    Marianne Sam:

    Hoi Michael

    Leuk om te lezen hoe het je vergaat daar in de USA. Wat een verhaal zeg een auto teckpoen in zo'n gure buurt.Gelukkig is er niets geks gebeurd.toen ik in een ver verleden rijles had van een instucteur die steeds zat te tieren,heb ik midden op het kruispunt de auto stil gezet en wilde ik uitstappen,daarna hield hij zich aardig in.
    Moet je ook proberen LOL.Zal vast wel minder worden denk ik wil zich nu even laten gelden.Veel succes en geniiet.Groetjes

  • 01 Mei 2012 - 10:26

    Rien En Jeanne:

    Hoi Mike,Mooi verhaal man er is nog al wat gebeurt,maar alle begin is moeilijk.En laat ze maar eens zien wat je in je mars hebt.Maak er wat moois van en geniet het gaat je lukken.Heel veel groeten en het allerbeste uit Rooi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michael

Actief sinds 05 Nov. 2010
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 93813

Voorgaande reizen:

16 April 2012 - 08 September 2012

vliegen in de USA

11 November 2010 - 17 Juni 2011

Nieuw Zeeland en Australië

Landen bezocht: